Pytania i odpowiedzi (FAQ)

Pytanie 1: Czy system już działa?
Odpowiedź: Aplikacja „Jestem Blisko” od strony technicznej jest już gotowa. Z powodzeniem funkcjonuje już panel dyspozytorski jak i aplikacja dla użytkownika końcowego wyposażonego w urządzenie mobilne – smartfon lub tablet z systemem Android. Niestety obecna interpretacja prawna nie pozwala na wdrożenie jej do użytku.

Pytanie 2: Kto będzie mógł zostać użytkownikiem „Jestem Blisko”?
Odpowiedź: Użytkownikiem będzie mogła zostać każda osoba, która dobrowolnie zainstalowała aplikację na swoim telefonie lub tablecie oraz deklarująca chęć i umiejętność udzielania pierwszej pomocy.

Pytanie 3: W jakich sytuacjach użytkownicy będą dysponowani do zdarzeń?
Odpowiedź: Chcemy zaangażować ochotników do udzielania pierwszej pomocy osobom nieprzytomnym z podejrzeniem nagłego zatrzymania krążenia w miejscach publicznych, a więc na ulicy, dworcu, urzędzie itp. Osobą przekazującą informacje do użytkowników będzie operator Centrum Powiadamiania Ratunkowego. Użytkownik zostanie poinformowany o zdarzeniu w tym samym czasie, co załoga pogotowia ratunkowego.

Pytanie 4: Czy przez aplikację będzie można zgłosić zaistnienie wypadku lub innego zdarzenia do Centrum Powiadamiania Ratunkowego?
Odpowiedź: Aplikacja nie będzie posiadała funkcji zgłaszania o zdarzeniach do CPR. Jej celem jest poinformowanie użytkownika o tego typu zdarzeniach w momencie, gdy będzie on przebywał w promieniu < 1km od osoby potrzebującej pomocy medycznej.

Pytanie 5: Czy będę musiał mieć włączone połączenie internetowe, gdy aplikacja będzie uruchomiona?
Odpowiedź: Rozwiązania technologiczne będą wymagały, aby użytkownik był połączony z siecią Internet. Rekomendowane jest także włączenie funkcji GPS.

Pytanie 6: Czy aplikacja będzie mnie śledzić?
Odpowiedź: Nie, wysłana przez operatora informacja trafia do wszystkich telefonów i tabletów na których zainstalowane jest Jestem Blisko. To Twoje urządzenie na podstawie obecnej lokalizacji „decyduje” o tym, czy informacja powinna zostać wyświetlona na ekranie, czy też nie. Informacja wyświetla się, gdy urządzenie znajduje się w odległości <1km od miejsca zdarzenia.

Pytanie 7: Czy za korzystanie z aplikacji trzeba będzie zapłacić?
Odpowiedź: Nie, cały system będzie za darmo zarówno od strony użytkowników jak i dyspozytorskiej. Osoby pracujące przy Jestem Blisko są entuzjastami – nie oczekują w zamian żadnych profitów finansowych.

Pytanie 8: Jak mogę pomóc?
Odpowiedź: Propaguj ideę Jestem Blisko tam, gdzie tylko możesz :-) Śledź stronę i profil facebookowy Jestem Blisko, znajdziesz tam informację o postępach we wdrażaniu aplikacji.